Nasza szkoła otrzymała OGÓLNOPOLSKI CERTYFIKAT SZKOŁY DEMOKRACJI i dalej działamy w tym kierunku.

DEMOKRATYCZNE WYBORY w naszej szkole 25 września 2019 r.

Organizując szkolne wybory i biorąc w nich udział uczniowie i uczennice uczą się wielu rzeczy – począwszy od procedur demokratycznych, przez umiejętność komunikacji, myślenia o tym, co jest mi potrzebne, żebym czuł się w szkole dobrze.

To bezcenna, praktyczna nauka, której nie zdobędzie się na lekcjach.

Dlatego nie jest stratą czasu zwolnienie członków i członkinie szkolnej komisji wyborczej na cały dzień z lekcji, dzięki czemu lokal wyborczy w szkole będzie działał przez cały dzień. Nie jest stratą czasu przygotowanie lokalu z prawdziwego zdarzenia, z urną, parawanami, stołem dla komisji, kartami do głosowania i listą wyborców.

Nie jest stratą czasu przygotowanie przez kandydatów do władz SU programu wyborczego.

To pierwsze demokratyczne doświadczenie młodych ludzi w małych społecznościach szkolnych buduje w nich przekonanie, że akt głosowania i ich jednostkowy głos ma znaczenie – przekłada się bowiem na realne zmiany w szkole np. we władzach ich samorządu uczniowskiego.

To przekonanie o znaczeniu pojedynczego głosu, według badaczy partycypacji wyborczej, ma kluczowe znaczenie dla późniejszej decyzji o udziale w wyborach lub nie.

Konsekwencje braku takiego przekonania są najprawdopodobniej znacznie szersze – jeśli osoba nie widzi wpływu swojego głosu, tym trudniej ją przekonać do większego zaangażowania się w sprawy swojego kraju czy miejscowości, jak udział w organizacjach społecznych, wolontariacie lub akcjach charytatywnych.

Nasi uczniowie wiedzą, że szkolne wybory to ważne wydarzenie – nie tylko dla nich, ale dla całej szkoły. Są przekonani, że dyrekcja i nauczyciele traktują ich z powagą, wspierają swoim czasem i pracą, a jednocześnie, że traktują uczniów i uczennice odpowiedzialnie – nie ograniczają prawa do kandydowania „nieodpowiednim” osobom, nie sugerują na kogo głosować, a po wyborach – poważnie traktują wybrany samorząd uczniowski i umożliwiają mu realne i samodzielne działanie.

opiekun Samorządu Uczniowskiego

Beata Skoczek