Regulamin wolontariatu szkolnego

  1. Wolontariat- to bezpłatne, dobrowolne, świadome działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.
  2. Szkolnym wolontariatem objęci są chętni uczniowie klas V-VIII, jednakże w każdym roku szkolnym pierwszeństwo mają uczniowie klas VIII.
  3. Do uczestnictwa w każdej akcji wymagana jest zgoda rodzica/opiekuna prawnego.
  4. Zgłoszenie i zgodę na uczestnictwo w wolontariacie w danym roku szkolnym należy dostarczyć do opiekunów Szkolnego Wolontariatu do dnia 30 września.
  5. Uczniowie, którzy zadeklarowali przybycie, ale bez wcześniejszego usprawiedliwienia nie pojawią się na akcji - przechodzą na koniec kolejki.
  6. Z uwagi na ilość chętnych wolontariuszy, nie wszyscy będą mogli uczestniczyć w organizowanych akcjach. Obowiązuje kolejność zgłoszeń. Osoby, które nie zostały ujęte na liście jako pierwsze, będą mogły wziąć udział w najbliższej akcji.
  7. Zrealizowane godziny zliczone zostaną w klasie VIII. Zaświadczenia uzyskają uczniowie, którzy zrealizowali 30 godzin. (3 punkty).
  8. Wolontariusz ma prawo do wpływu na działania szkolnego wolontariatu poprzez zgłaszanie własnych inicjatyw oraz pomysłów.
  9. Honorowane są zaświadczenia o wolontariacie zewnętrznym. Na zaświadczeniu wymagana jest wyszczególniona ilość zrealizowanych godzin.
  10. Działania wolontariuszy ukierunkowane są na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko lokalne.
  • Na terenie szkoły i na rzecz szkoły:
  • pomoc w bibliotece szkolnej (np. porządkowanie zbiorów, pomoc w wydawaniu i przyjmowaniu podręczników),
  • zbiórki darów rzeczowych,
  • udział w akcjach charytatywnych,
  • organizacja i udział w wydarzeniach sportowo – kulturalnych,
  • współpraca z instytucjami zajmującymi się pomaganiem potrzebującym,
  • współpraca z samorządem szkolnym.
  • Poza terenem szkoły:
  • akcje charytatywne wspierające instytucje, fundacje i stowarzyszenia - współpraca z OPS, DPS, Domami Dziecka, Hospicjami, Domami Spokojnej Starości czy schroniskami dla zwierząt.
  1. Punkty przyznaje Komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, w skład której wchodzą Szkolni Koordynatorzy Wolontariatu. Komisja decyduje o przyznaniu punktów w niejasnych sytuacjach.