Plik z treścią Standardów Ochrony Małoletnich do pobrania (pdf) u dołu strony lub tutaj

Preambuła

Standardy Ochrony Małoletnich powstały dla dobra dzieci w celu zapewnienia dla nich należytej ochrony przed jakąkolwiek formą krzywdzenia oraz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa. Obowiązują wszystkich pracowników i współpracowników instytucji, dla której zostały ustanowione. 

Dokument określa: 

  • Zasady bezpiecznej rekrutacji,
  • Zasady zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy małoletnimi a personelem,
    w szczególności dotyczące zachowań niedozwolonych wobec małoletnich,
  • Zasady zapewniające bezpieczne relację pomiędzy małoletnimi a personelem,
    w szczególności dotyczące zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.
  • Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
  • Ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

Akty prawne

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606).
  2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809).
  3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17).
  4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 37).
  5. Ustawa z dnia z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, 1429, 1606, 1615, 1667, 1860, 2760).
  6. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249, z 2023 r. poz. 289, 535, 1606).
  7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. 2023 poz. 1870).
    oraz pozostałe akty prawne regulujące zatrudnienie pracowników, współpracę z wolontariuszami oraz podmiotami zewnętrznymi, a także wewnętrzne regulaminy pracy.

§ 1. Zasady bezpiecznej rekrutacji.

Dyrektor/prowadzący daną placówkę jest zobowiązany do zatrudniania osób posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz predyspozycje pozwalające na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom. Osoby już zatrudnione w placówce do dnia 15.08.2024r. powinny zostać zweryfikowane wg nw. kryteriów. 

1) Dyrektor/prowadzący daną placówkę dokonując sprawdzenia kwalifikacji osoby do zatrudnienia oraz predyspozycji dających rękojmie zapewnienia bezpieczeństwa zapoznaje się z:

  1. danymi osobowymi pozwalającymi na pełną identyfikację osobową oraz pełnymi danymi kontaktowymi osoby zatrudnianej; 
  2. dokumentami potwierdzających wykształcenie, kompetencje i doświadczenie w pracy z dziećmi;
  3. referencjami z poprzednich miejsc zatrudnienia w szczególności zatrudnienia w podmiotach, w których kandydat miał styczność z dziećmi lub podania kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić;
  4. informacją z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacją z Krajowego Rejestru Karnego

2) Dyrektor/prowadzący daną placówkę przed zatrudnieniem osoby weryfikuje dane osobowe kandydata/kandydatki w rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym), a wydruk z rejestru przechowuje w dokumentacji pracownika.

3) Dyrektor/prowadzący daną placówkę żąda przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, jeżeli przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w danych zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności oraz oświadczenia o braku toczących się postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych w sprawach na szkodę małoletnich. W przypadku braku możliwości przedstawiania powyższego zaświadczenia, placówka poprosi kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności i braku toczących się postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych w sprawach na szkodę małoletnich. 

4) Przed rozpoczęciem pracy każda osoba jest zobowiązana do zapoznania się i zaakceptowania, a w pracy kierowania się Standardami Ochrony Małoletnich.

§ 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy małoletnimi a personelem, w szczególności dotyczące zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.

Pracownicy w relacji z dziećmi kierują się zasadami: szacunku akceptacji, równego traktowania i tolerancji obejmującej płeć, orientację seksualną, sprawność/ niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. Zapewnienie bezpieczeństwa jest wspólnym obowiązkiem wszystkich pracowników, a komunikacja z dziećmi powinna być przyjazna i oparta na szacunku.

1) Nie wolno ujawniać informacji dotyczących dziecka osobom w szczególności informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

2) Należy szanować prawo dziecka do prywatności, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko należy to wyjaśnić dziecku najszybciej jak to możliwe.

3) Udział dziecka w wyjazdach i wycieczkach możliwy jest tylko za zgodą rodzica/opiekuna. 

4) Pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad dotyczących kontaktu z dziećmi poza godzinami pracy.

  1. Podstawową formą kontaktu z dziećmi i ich rodzicami/ opiekunami są służbowe kanały komunikacji tj. telefon służbowy, mail służbowy, służbowa platforma komunikacji;
  2. Spotkania z dziećmi po godzinach pracy, jeżeli są niezbędne, mogą odbywać się tylko po uzyskania zgody przełożonych, a ich rodzice/ opiekunowie muszą wyrazić zgodę. 

5) Pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa cyfrowego podczas korzystania z prywatnych urządzeń elektronicznych w czasie wykonywania obowiązków służbowych. 

§ 3. Zasady zapewniające bezpieczne relację pomiędzy małoletnimi a personelem, w szczególności dotyczące zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.

1) Naczelną zasadą relacji między małoletni jest działanie z szacunkiem, z uwzględnieniem godności i potrzeb wszystkich małoletnich.

2) Małoletni mają obowiązek powstrzymać się od używania przemocy, znęcania się nad innymi, wykorzystywania przewagi, używania wulgarnego i obraźliwego języka.

3) Małoletni mają obowiązek powstrzymania się wobec innych od zachowań niestosownych.

4) Małoletnim zabrania się utrwalania i publikowania wizerunku innych małoletnich w sytuacji, gdy nie wyrazili na to zgody oraz w sytuacjach, które mogą ich zawstydzać i obrażać.

5) Spożywanie alkoholu i innych środków zabronionych jest surowo zakazane w tym udzielanie ich innym małoletnim.

6) Małoletni mają prawo do informowania dorosłych opiekunów oraz innych pracowników Placówki o każdej sytuacji zagrożenia dla nich lub dla innej osoby małoletniej czy też dorosłej.

§ 4. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

Każdy pracownik zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka. Jeżeli podejrzewa, że zachodzi sytuacja krzywdzenia dziecka ma obowiązek podjęcia natychmiastowego działania w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa i ochrony przed krzywdzeniem. 

1) Dyrektor Placówki wskazuje osobę odpowiedzialną za ochronę małoletnich w placówce.

2) Personel musi zapewnić dziecku bezpieczeństwo, wsparcie i pierwszą pomoc.

  1. Zadbać o bezpieczeństwo dziecka, odseparować je od osoby podejrzewanej i powiadomić osobę w placówce odpowiedzialną za ochronę małoletnich a w razie zagrożenia zdrowia i życia należy natychmiast wezwać służby ratunkowe;
  2. Osoba, która powzięła taką informację niezwłocznie informuje Dyrektora placówki i, w porozumieniu z nim, odpowiednie instytucje;
  3. W przypadku uzyskania informacji o przemocy domowej należy niezwłocznie zainicjować procedurę Niebieska Karta;
  4. Osoba, która powzięła informację o przemocy informuje rodzica/opiekuna o krzywdzeniu dziecka. Rozmowa prowadzona jest w miarę możliwości w obecności psychologa/pedagoga;
  5. W przypadku zaniedbań lub niewydolności opiekuńczo-wychowawczych należy przeprowadzić z rodzicami/opiekunami rozmowę celem ustalenia sytuacji rodzinnej i poinformować o dostępnych formach pomocy;
  6. W uzasadnionych przypadkach (przemoc seksualna, fizyczna) należy powołać Zespół Interwencyjny, który przygotowuje plan wsparcia małoletniego oraz określi również jakie kroki podejmie placówka w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa. Jeżeli osobą krzywdzącą dziecko jest pracownik Placówki, Zespół Interwencyjny podejmie również decyzję o formie postępowania z osobą, która dopuściła się krzywdzenia;
  7. W przypadku krzywdzenia dziecka przez inną osobę małoletnią należy rozpocząć działania tożsame z pkt. 2., ponadto należy również podjąć działania naprawcze w stosunku do dziecka krzywdzącego, o których należy porozmawiać z rodzicami dziecka krzywdzącego;
  8. W każdej sytuacji zagrożenia/krzywdzenia w środowisku domowym należy rozważyć zawiadomienie Sądu rodzinnego, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

3) Z każdego zdarzenia krzywdzenia bądź podejrzenia krzywdzenia dziecka należy sporządzić notatkę służbową oraz kartę podjęcia interwencji. Ze spotkań Zespołu Interwencyjnego należy sporządzić protokół. Częścią dokumentacji pozostają również zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz pisma do Sądu rodzinnego. Dokumentacja dotycząca ochrony małoletnich przechowywana jest w Placówce, a za całość dokumentacji odpowiada Dyrektor. 

§ 5. Ochrona danych osobowych i wizerunku dziecka.

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenia o ochronie danych)

1) Placówka uznaje prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewniając ochronę wizerunku dziecka.

2) Nie wolno upubliczniać w mediach wizerunku dziecka bez zgody rodzica/ opiekuna i uwzględnić należy również zdanie dziecka.

3) Nie wolno udostępniać mediom kontaktu do rodziców/opiekunów dziecka w celu pozyskania zgody na udostępnianie wizerunku.

4) Dane osobowe dziecka i jego rodziny udostępniane są wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów. 

§ 6. Zasady dostępu małoletnich do Internetu.

1) Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenia dla ich prawidłowego rozwoju.

2) Należy zainstalować i stale aktualizować oprogramowania zabezpieczające.

3) Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu. 

§ 7. Monitoring i aktualizacja procedury.

Założeniem niniejszej procedury jest ustalenie zasad przyjaznej i bezpiecznej relacji pracowników Placówki z dziećmi oraz zasad bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi, ale również stałe doskonalenie tych zasad.

1) Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w Placówce.

2) Osoba, o której mowa w pkt. 1 odpowiedzialna jest za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz proponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich. Działania te realizowane są nie rzadziej niż co 2 lata. 

§ 8. 

Standardy wchodzą w życie z dniem podpisania ich przez Dyrektora placówki.

Dyrektor


Załącznik Nr 1

Gdańsk, dnia…….

Dane zawiadamiającego    

(nazwa, adres, dane kontaktowe)

Sąd Rejonowy Gdańsk Południe w Gdańsku 

Wydział Rodzinny i Nieletnich  

ul. 3 Maja 9a 80-803 Gdańsk

Wniosek o wgląd w sytuację życiową osoby małoletniej 

Z uwagi na powziętą informację o nieprawidłowej sytuacji rodzinnej osoby małoletniej, stosownie do art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego wnosimy o wgląd w sytuację życiową małoletniego/małoletniej ……………………. (wskazujemy posiadane dane osoby małoletniej tj. imię i nazwisko, datę urodzenia/numer pesel, adres zamieszkania). Rodzice osoby małoletniej …. (wskazujemy posiadane dane rodziców dziecka tj. imiona i nazwiska, adresy zamieszkania, inne dane kontaktowe).  

Kierując się dobrem dziecka wnosimy o rozważenie wydania tymczasowych zarządzeń opiekuńczych na czas trwania postępowania poprzez …. (np. ustanowienie nadzoru kuratora sądowego nad sposobem wykonywania władzy rodzicielskiej nad dzieckiem przez obojga rodziców, umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, zobowiązanie rodziców dziecka do zapewnia mu wsparcia psychologicznego/psychiatrycznego, podjęcia terapii odwykowej przez rodziców, ukończenia „Szkoły dla Rodziców”, itp.).

                                         

Uzasadnienie (szczegółowy opis sytuacji rodzinnej)

W tym miejscu w sposób możliwe szczegółowy opisujemy sytuacje w życiu dziecka, które nas niepokoją i uzasadniają ingerencję sądu opiekuńczego w sytuację rodziny.  

Podajemy wszystkie informacje jakie posiadamy. Wskazujemy dane ewentualnych świadków sytuacji rodzinnej. Do pisma należy dołączyć wszelką posiadaną dokumentację, z której wynika jak wygląda sytuacja życiowa dziecka, która będzie przydatna do prowadzenia postępowania wyjaśniającego/opiekuńczego przez sąd. Należy także wskazać bezpośrednie dane kontaktowe do osoby wnoszącej o wgląd w sytuację życiową dziecka. Sprawami tego typu zajmują się wydziały rodzinne i nieletnich sądów rejonowych właściwych z uwagi na aktualne miejsce zamieszkania/pobytu osoby małoletniej.

 

Czytelny podpis 

                osoby wnioskującej o wgląd


Załącznik Nr 2

Gdańsk, dnia…….

Dane zawiadamiającego

(nazwa, adres, dane kontaktowe)

Prokuratura Rejonowa Gdańsk

(Oliwa/Śródmieście/Wrzeszcz)  

w Gdańsku Ul. Piekarnicza 10 

80-126 Gdańsk 

Zawiadomienie o możliwości popełnieniu przestępstwa

Na podstawie art. 304 Kodeksu postępowania karnego zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę osoby małoletniej ……………………zam. ……..… lat ………..   

Uzasadnienie (szczegółowy opis zdarzeń)

W tym miejscu w sposób opisujemy przestępstwo do jakiego doszło. Podajemy miejsce, czas, okoliczności, dane sprawcy lub cechy pozwalające na jego identyfikację. Wskazujemy dane świadków przestępstwa. Do zawiadomienia należy dołączyć posiadaną wszelką posiadaną dokumentację, z której wynika, że doszło do przestępstwa.  

Czytelny podpis osoby zawiadamiającej


Załącznik Nr 3

Oświadczenie o niekaralności

i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci

………………………………

(miejscowość, data)

Ja,…………………………, nr pesel…………………, oświadczam, że nie byłam(em) skazana(y) za przestępstwo przeciwko wolność seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postepowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam(em) się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi 

w ……………………………………………………………… i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

(podpis)


Załącznik Nr 4

Zasady udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom

polityki do jej zaznajomienia i stosowania

1. Wszelkie dokumenty/procedury/polityki związane z wprowadzeniem Standardów Ochrony Małoletnich są udostępniane personelowi, małoletnim i ich opiekunom na żądanie.

2. Dokumenty można znaleźć na stronie internetowej placówki.

3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z ww. dokumentacją po zawarciu umowy o pracę.

Oświadczenie

Ja niżej podpisana(y) oświadczam, że zapoznałam(em) się z dokumentacją wchodzącą 

w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w ………………………… 

i przyjmuję ją do realizacji. 

……………………………

Podpis


Załącznik Nr 5

Karta podjętej interwencji w dniu:……………….

Imię i nazwisko dziecka:…………………………………………………………………….....

Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia:……………………………………………

Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia):

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Opis działań interwencyjnych podjętych w placówce:

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Spotkania z opiekunem dziecka:

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Forma podjętej interwencji (zaznaczyć właściwe): zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, inny rodzaj interwencji (jaki?). Dane dotyczące zgłoszenia (data zgłoszenia, nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Plan wsparcia małoletniego:

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wynik interwencji (działania organów wymiaru sprawiedliwości, działania pracowników placówki, działania rodziców)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

………………………………………………..

podpis osoby sporządzającej kartę interwencji