Samorząd Uczniowski współdziała z Dyrekcją, Nauczycielami i Radą Rodziców .
Jego głównym celem jest wpajanie uczniom demokratycznych norm współżycia i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz klasy i szkoły.
Pomimo panującej pandemii udało nam się zrealizować wszystkie zadania wynikające z planu pracy Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2019/2020.
Wszystkie zadania i wysiłki miały i mają na celu uatrakcyjnienie życia szkolnego, próbę zagospodarowania uczniom wolnego czasu i zrobienia czegoś dla innych.
Wrzesień:
- Odbyły się wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego, w wyniku których: przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego została Weronika Makowska, zastępcą Michał Krogulec, sekretarzem Maja Kardasz, opiekunem samorządu został nauczyciel: Beata Skoczek
- Został opracowany plan pracy Samorządu Uczniowskiego,
- Dokonano przydziału funkcji w nowej Radzie Samorządu,
- Kontynuacja akcji „Szczęśliwy numerek”,
- Przeprowadzenie akcji tydzień demokracji,
Październik:
- Spotkanie nowo wybranego Samorządu Uczniowskiego z dyrekcją,
- Udział w Inauguracji Projektu Akademia Demokracji Warszawa w dniach 25/26 październik,
Listopad :
- 5/7 listopada spotkanie SU z gospodarzami klas oraz z Panem Dyrektorem – omówienie zadań do wykonania
- Udział w XVII Paradzie Niepodległości w Gdańsku
- Zagospodarowanie tablicy informacyjnej przy wejściu do szkoły,
- Udział w debacie :”Mówię, współpracuję, decyduję” w ECS w Gdańsku
Grudzień:
- Wizyta mentora z Centrum Edukacji Obywatelskiej z Warszawy,
Styczeń/Luty:
- Odbyło się zebranie Samorządu Uczniowskiego, na którym zostały omówione sprawy bieżące,
- Omówione zostały plany pracy na II semestr, w tym kontynuacja działań
w ogólnopolskim projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej w kolejnych obszarach projektu.
Marzec:
- Samorząd Uczniowski naszej Szkoły zorganizował debatę pt. „# Powstrzymaj Hejt”, zaprosił ekspertów, koleżanki i kolegów oraz rodziców na debatę o mowie nienawiści. Czym jest hejt? Jak z nim walczyć? Dlaczego nie mamy odwagi, by mu się przeciwstawić - o tym rozmawiano w piątek, 6 marca 2020 r.
Wybraliśmy debatę tzw. dyskusję plenarną. Była to swobodna dyskusja w bardzo licznej grupie. Taka forma wypowiedzi pozwoliła na zaprezentowanie wiedzy, doświadczeń, pomysłów wszystkich zainteresowanych.
Prowadzący musieli być dobrze przygotowani, ponieważ otwierali debatę, przedstawili jej plan, zachęcali do zabierania głosu, czuwali nad czasem wypowiedzi, przypominali o kulturze dyskutowania, wyznaczali kolejne etapy dyskusji, podsumowując to, co zostało dotychczas powiedziane.
Ten rodzaj debaty zastosowaliśmy, ponieważ chcieliśmy, aby uczniowie spojrzeli na ten sam problem z różnych punktów widzenia, wspólnie go przeanalizowali, a następnie wyciągnęli wnioski. Taka forma dyskusji pozwoliła na umiejętności logicznego myślenia i argumentowania, rozwiązywania problemów, poszukiwania i porządkowania informacji (umiejętności te zdobyliśmy podczas przygotowywania się do dyskusji), weryfikowania własnych - często powierzchownych - poglądów.
Debatę #Powstrzymaj Hejt otworzyło filmowe wystąpienie Pani Magdaleny Adamowicz, pod której honorowym patronatem - jako posłanki do Parlamentu Europejskiego, odbyło się to wydarzenie.
Debatę poprowadziła dwójka ósmoklasistów - Mateusz i Maksym:
….”- Debata ma nas uczulić na zagadnienia hejtu. Uodpornić nas na niego tak, byśmy w przyszłości sami nie stali się hejterami - tłumaczyli uczniowie.
- To od nas zależy dzisiaj to, czy tego hejtu się pozbędziemy czy też nie. Nie warto używać mowy nienawiści, bowiem może ona kiedyś wrócić do nas ze zdwojoną siłą.”…
W pierwszej części spotkania uczniowie zadawali pytania ekspertom, w drugiej - goście debaty pytali młodych. Na podium dyskusyjnym zasiedli:
- socjolog dr Maciej Dębski - prezes zarządu Fundacji Dbam o Mój Zasięg;
- radca prawny Jacek Tylek;
- mł.asp. Dawid Owłasiuk - dzielnicowy Komisariatu Policji V w Gdańsku
- dyrektor SP nr 79 w Gdańsku - Michał Zapolski-Downar.
Na podsumowanie naszego wydarzenia pozwolę sobie przytoczyć komentarz Centrum Edukacji Obywatelskiej z siedzibą w Warszawie:
” Drodzy Uczniowie,
Jeżdżąc do szkół biorących udział w projekcie i spotkając się z uczniami odnoszę wrażenie, że każda z grup ma spośród 5 wyzwań do realizacji swoje ulubione, które szczególnie dobrze czuje. Myślę, że w Waszym przypadku była to właśnie debata na temat hejtu.
Rozmach z jakim zorganizowaliście spotkanie jest dla mnie imponujący. Nawet zastanawiałem się, czy nie za bardzo jak na działanie uczniów. Jednak jestem przekonany, że samodzielność nie oznacza całkowitego odcięcia się od pomocy rodziców i nauczycieli. Myślę, że bez nich trudno byłoby dotrzeć do gości, których zaprosiliście. Napisaliście, że w organizację zaangażowana była cała społeczność szkolna, a nawet władze miasta. Jednak nie odniosłem wrażenia, że było to wydarzenie stworzone przez dorosłych dla uczniów, a raczej przez uczniów przy wsparciu dorosłych, co uważam jest bardzo mocną stroną tego wyzwania.
Najlepszym tego dowodem była sama forma debaty, w której jako pierwsi zabrali głos uczniowie zadając gościom pytania, a następnie to oni odpowiadali na pytania ekspertów. Kolejnym argumentem za uczniowskim charakterem debaty, było prowadzenie jej przez chłopaków z 8a. Natomiast kwintesencją wspólne zdjęcie wszystkich uczestników z napisem „#Imagine there is no hate”. Sądzę, że nie dało by się zorganizować takiego wydarzenia, gdyby to dorośli byli głównym motorem napędowym działania.
Myślę, że takimi wydarzeniami żyje cała szkoła, a chęć organizacji może być zaraźliwa dla innych uczniów. Nie zdziwię się, jeśli podobne debaty staną się coroczną szkolną tradycją, czego z całego serca Wam życzę!”
- Z uwagi na panującą pandemię Samorząd Uczniowski realizował swoje zadania on-line. Zgodnie z naszym planem działań w roku szkolnym 2019/2020, kontynuowana była realizacja kolejnego zadania CEO w obszarze Działania Uczniów .
Kwiecień/maj:
- Kontynuacja zadań w kolejnych obszarach : Komunikacja i media oraz Uczenie się i nauczanie oraz Działania Uczniów, polegająca na opisie naszych działań i wysłaniu do ogólnopolskiej siedziby CEO w Warszawie.
- Zamieszczenie naszych relacji na stronach Internetowych CEO Szkoła Demokracji min. diagnozy potrzeb i zainteresowań uczniów w naszej szkole za pomocą "Drzewa dobra i Zmian/Zła" oraz podsumowanie ankiet przeprowadzonych przez SU dotyczący tematu: co nas motywuje do nauki?
Czerwiec:
- Zakończenie prac w kolejnych obszarach projektu ogólnopolskiego CEO i otrzymanie:
🏆 CERTYFIKATY PRZYZNANE!🏆
Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem Waszej pracy, którą wykonaliście. Pomimo trudnego i nieoczekiwanego czasu pandemii i wielu obowiązków udało Wam się pomyślnie ukończyć projekt i zmieniać Waszą szkołę na lepsze!
W wyniku przeprowadzenia co najmniej 3 wyzwań w standardach naszego programu
uzyskaliście certyfikat potwierdzający zdobycie tytułu Szkoły Demokracji!! 🏆
OGROMNE GRATULACJE!! 🎉 🎉
Zespół programu "Szkoła demokracji"
Dział aktywności społecznej i obywatelskiej
Centrum Edukacji Obywatelskiej
ul. Noakowskiego 10, 00-666 Warszawa
Sprawozdanie sporządziła
Opiekun SU
Beata Skoczek