W roku szkolnym 2018/2019 naszym zadaniem piorytetowym  było   podejmowanie i monitorowanie różnych działań dotyczących   kształtowania właściwych nawyków związanych z higieną fizyczną, jak  i szeroko pojętą higieną psychiczną . Na utrzymanie odpowiedniej higieny psychicznej ma wpływ ,dbałość o relacje z innymi ludźmi,

pomaganie innym, umiejętność poproszenia o pomoc, umiejętność rozmawiania o swoich uczuciach, właściwe odżywianie, wspieranie uczniów w ich rozwoju, pobudzanie do rozwoju zainteresowań ,zachowanie właściwych proporcji  między nauką ,snem i wypoczynkiem oraz  i wiele innych.W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie prowadzono i monitorowano szereg działań związanych z w/w problemami. . Wyboru problemu priorytetowego dokonano  się na podstawie wcześniejszej diagnozy opracowanej na podstawie wyników ankiet w roku szkolnym 2017/2018.

Od początku roku szkolnego 2018/2019 podjęliśmy następujące działania w ramach  programu SzPZ:

Działania, konkursy, programy  propagujące prawidłowe nawyki żywieniowe i zdrowe odżywianie - realizacja programów zewnętrznych:

  • Śniadanie Daje Moc – organizacja wspólnych śniadań z wychowawcą w klasach 0-III, prowadzenie praktycznej nauki przyrządzania zdrowych potraw;
  • Warzywa i owoce w szkole – uczniowie z klas I-V otrzymują darmowe warzywa i owoce rozprowadzane w szkole przez współpracującą ze szkołą firmę ………, w roku szkolnym 2018/19
  • Szklanka mleka – uczniowie klas młodszych otrzymują nieodpłatnie mleko w kartoniku;
  • Pogadanki na temat chorób wynikających ze złego odżywiania klasy VII
  • Zajęcia z zasad zdrowego żywienia dla klas wszystkich klas czwartych
  • Zajęcia laboratoryjne dla klas IVych i wybranych klas młodszych – wskazujące na szkodliwość niektórych substancji dodawanych do żywności
  • Substancje wpływające na dobrą kondycję mózgu – kl VII –w ramach lekcji
  • Biologii
  • Pogadanki, filmy ,gazetki ścienne promujące zdrowy styl życia
  • Pogadanki z pielęgniarką szkolną dot. higieny spożywania posiłków
  • Pogadanka z Rodzicami na temat zdrowego ,drugiego śniadania.
  • Ważenie tornistrów – odciążanie poprzez zostawianie piórników i książek w szkole
  • Prezentacje multimedialne w klasach VII i VIII dotyczące prawidłowej pracy mózgu i pokarmów korzystnie wpływających na mózg
  • Międzynarodowe Dni Mózgu- wystawa prac uczniów klas VII i VIII dotyczących funkcjonowania mózgu i ćwiczenia usprawniające pracę mózgu
  • Zadania usprawniające prace mózgu-wykonywane podczas lekcji biologii w kl starszych
  •  
  • - organizacja cyklu zajęć oraz pogadanek na temat zdrowego odżywiania: w ramach programu Edukacji Zdrowotnej, na godzinach wychowawczych, zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, w ramach spotkań liderów promocji zdrowia, zajęciach świetlicowych;
  • - organizacja konkursów dotyczących wiedzy o zdrowym odżywianiu;
  •  - dostępność kranu z bieżącą wodą do picia;
  •  - reorganizacja stołówki szkolnej;
  • przygotowywanie gazetek i wystaw promujących zdrowe jedzenie.
  • Prawidłowe odżywianie sportowca- tematy poruszane na godz. wychowawczej w klasach sportowych

W ramach współpracy ze Strażą Miejską, Policją spotkania , pogadanki z uczniami klas młodszych i starszych dotyczących tematyki:

  • bezpieczeństwa poruszania się pieszo i na rowerze po drodze publicznej (klasy 0- III) –Bezpieczna droga do szkoły, Bezpieczni w ruchu drogowym; kontakt z obcymi ”Uczymy się mówić nie”
  • warsztaty z „wychowania komunikacyjnego” dla kl IV-V
  •  w lutym w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, uczniowie kl starszych uczestniczyli w prelekcjach przygotowanych przez policjantów na temat bezpiecznego poruszania się w sieci, świadomego wyboru odpowiednich informacji oraz zagrożeń wypływających z niewłaściwego użytkowania Internetu;
  • Przy współpracy ze Strażą Miejską przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych z całą społecznością szkolną
  • Spotkanie z policją i policyjnym psem- uczenie sposobów unikania zagrożeń związanych z niewłaściwym postepowaniem wobec zwierząt.
  • Spotkanie ze Strażą Miejska na temat bezpiecznego spędzania Sylwestra- fajerwerki race, niedopałki….
  • Prezentacja przedstawienia z okazji Świąt Bożego Narodzenia dzieciom z sąsiadującego przedszkola
  • Współpraca z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Gdańsku –udział w warsztatach biblioterapeutycznych ,rozwijanie zainteresowań i uzdolnień np. poprzez udział w konkursach
  • Warsztaty na UG w ramach Bałtyckiego Festiwalu Nauki dot. zdrowia- kl VIII
  • Warsztaty na Politechnice Gdańskiej dla klas VIII –„Monter małych konstrukcji stalowych’.
  • Współpraca z PPP na – np.  prowadzenie warsztatów
  • Warsztaty dla klas VIII-wybór zawodu krok po kroku(Centrum Talentu Rozwoju)
  • Konferencja dla klas VIII- „Odnajdź siebie” w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym
  • Uczestnictwo klas VIII w konferencji pt. ”Technikum jest ok” organizowanej przez Zespół Szkół łączności
  • Spotkanie z kuratorem rodzinnym na temat ustawy dot. nieletnich i konsekwencji czynów karalnych .Uświadomienie zagrożeń/konsekwencji pod kątem prawnym
  • Spotkanie z wolontariuszką ze schroniska dla bezdomnych zwierząt „Promyk”
  • Współpraca z Trefl Gdańsk-uczniowie klasy sportowej pomagają zawodnikom Trefla Gdańsk w trakcie meczów.

Propagowanie aktywności fizycznej i sportowej poprzez udział w różnych imprezach i zajęciach sportowych:

W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie w naszej szkole zostały przeprowadzone następujące działania związane z promowaniem aktywności ruchowej:

  • Bieg uliczny w Maciusiu
  • Spotkanie uczniów oraz zajęcia pokazowe z trenerem Siatkówki–Arturem Siódmiakiem- zachęcenie do uczestnictwa w bezpłatnych zajęciach z piłki siatkowej – propagowanie zdrowego trybu życia.
  •  stworzenie klas sportowych o profilu siatkarskim
  •  organizowanie zajęć na basenie, lodowisku
  • organizowanie zielonych szkół i obozów sportowych;
  • udział uczniów w wycieczkach pieszych i autokarowych.
  •  aktywne przerwy na świeżym powietrzu w okresie letnim
  • udział uczniów w licznych  zawodach i turniejach sportowych -klasy sportowe regularnie startują w turniejach siatkarskich

Działania, konkursy, programy  dotyczące szeroko pojętego zdrowia psychicznego i bezpieczeństwa .Czyli stwarzanie dobrego klimatu społecznego

W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie przeprowadziliśmy wiele działań służących eliminacji problemu przemocy i zachowań aspołecznych pojawiających się wśród uczniów oraz dążących ku temu, aby nasza szkoła była bezpieczna oraz stwarzała całej społeczności klimat sprzyjający dobremu samopoczuciu i aktywnej pracy .

Działania przeciwdziałające stresowi i stwarzające odpowiednie warunki nauki oraz pracy w szkole

  • Obchody „Dnia Życzliwości”-dot. całej społeczności szkolnej
  • Co miesięczne apele porządkowe wskazujące na prawidłowe postawy, na konieczność szacunku i poszanowania odmiennych poglądów…..
  • organizacja co miesięcznej debaty, w której uczestniczyli Dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego klas IV-VIII. W jaki sposób udoskonalić życie szkolne i uatrakcyjnić przerwy miedzy lekcjami. Podczas debaty uczestnicy przedstawiali wiele ciekawych pomysłów i rozwiązań związanych z tematem,
  • Informacje na temat czym jest „zdrowie psychiczne” na stronie internetowej szkoły
  • Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego zajęcia terapeutyczne prowadzone przez szkolnych pedagogów i psychologów „Jak radzić sobie ze złością”-warsztaty dla kl VIII i VII prowadzone przez  psycholog
  • prelekcje i pogadanki na temat bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią, uczniowie przypomnieli sobie zasady obowiązujące w szkolnych regulaminach oraz zasady ewakuacji szkoły w razie różnego rodzaju zagrożeń, a także odbyły się apele o bezpieczeństwie
  • pogadanki i prelekcje na temat zagrożeń wynikających z uzależnień oraz omówione zostały na godzinach wychowawczych oraz zajęciach edukacji wczesnoszkolnej sposoby ich zapobiegania oraz na lekcjach biologii(kl VII)
  • Informacje na temat czym jest „zdrowie psychiczne” na stronie internetowej szkoły
  • Stały monitoring sytuacji wychowawczej w szkole przez nauczycieli ,pedagoga, psychologa, Dyrekcję i innych pracowników szkoły
  • Prowadzenie licznych rozmów z Rodzicami, psychologiem ,pedagogiem zmierzających do rozwiązywania bieżących problemów edukacyjnych i wychowawczych
  • Zapewnienie uczniom przez szkołę pomocy logopedycznej i pedagogicznej
  • organizacja Dni Otwartych dla rodziców przyszłych uczniów naszej szkoły, podczas których zainteresowani zapoznają się z działaniami oraz bazą lokalową szkoły;
  • organizacja działań stwarzających ciepły klimat szkolny, w których uczestniczą najmłodsi uczniowie np.: imprezy czytelnicze dla klas 0-III np. Dzień Pluszowego Misia, maraton czytelniczy. „Czytanie na dywanie” w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, spotkania mikołajkowe, zabawy karnawałowe itp.;
  • zapoznanie uczniów i Rodziców z regulaminem wycieczek /bezpieczeństwo/ potwierdzony podpisem ucznia i Rodzica a i uczniów klas młodszych z regulaminem korzystania z placu zabaw
  • przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych z całą społecznością szkolną
  • korzystanie z telefonów komórkowych w szkole tylko za zgodą nauczyciela
  • uczniowie znają i umieją korzystać z telefonów alarmowych
  • organizacja warsztatów podczas ,których uczniowie starają się przyjmować postawę asertywną
  • zapoznanie uczniów z prawami wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka
  • organizowanie pomocy koleżeńskiej w ramach „korepetycji uczniowskich ”podczas przerw w określone dni
  •  organizacja spotkań klasowych i szkolnych z okazji obchodów świąt okolicznościowych np. grudniowe spotkania przy choince, spotkania mikołajkowe, wigilie klasowe, bal karnawałowy dyskoteki szkolne itp.;
  • zajęcia terapeutyczne prowadzone przez szkolnych pedagogów i psychologów:
  • - „Prawidłowe relacje z rówieśnikami i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych”
  • - „Jak radzić sobie ze złością”
  • - „Mowy nienawiści i radzenie sobie z hejtem”-kl.IV-VIII
  • szkolna działalność charytatywna
  • – udział w akcji „Góra grosza”
  • - udział w akcji Pola Nadziei
  • - zbiórka karmy i koców dla schroniska w Promyk
  • - działania w ramach Wolontariatu
  • - udział w akacjach np. Świąteczny kosz obfitości
  • - kiermasz charytatywny dla „Tatiany”

Działania stwarzające uczniom osiąganie sukcesów oraz rozwijanie talentów.

  • Warsztaty dla klas VIII-wybór zawodu krok po kroku(Centrum Talentu Rozwoju)
  • Udział klas VIII w konkursie kuratoryjnym z różnych przedmiotów(biologia,  historia, geografia, matematyka….)
  • Udział w konkursie –„Kim będę jak dorosnę”-dla kl .VIII-Centrum Rozwoju Talentów
  • Warsztaty prowadzone przez pracowników PPP-„ Jak pokonać stres przedegzaminacyjny?”
  • Udział całej społeczności szkolnej w obchodach 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę(przegląd piosenki patriotycznej ,wierszy patriotycznych, udział w paradzie z okazji 11 listopada, konkurs plastyczny w kl i –III-plakat na stulecie odzyskania niepodległości
  • Prowadzenie kół zainteresowań i zajęć wyrównawczych wspierających
  • edukację dzieci
  • Klasowy Dzień Talentów

Programy i działania profilaktyczne:

  • Fluoryzacja klasy I – VI
  • „Jak radzić sobie z agresją”- warsztaty w kl I
  • „6-10-14 dla zdrowia”- program zdrowotny w zakresie prewencji wczesnego wykrywania chorób cywilizacyjnych u dzieci i młodzieży na lata 2017-2020.
  • Program profilaktyczny „Spójrz inaczej”
  • Trzyletni projekt „Akademia Gdańskich Lwiątek”

W związku z narastającą  liczbą czynników zaburzających  prawidłowy rozwój psychiczny dzieci i młodzieży –również w naszej szkole- zgodnie z zaleceniami

WHO, w roku szkolnym 2019/2020 będziemy kontynuować działania profilaktyczne w zakresie ochrony zdrowia psychicznego i na rzecz właściwej higieny fizycznej.

„Według WHO przemoc ze strony dorosłych i pomiędzy rówieśnikami stanowi jedno z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przemoc rówieśnicza jest uznawana za najpoważniejszy czynnik ryzyka związany ze szkołą . Przyczynia się do narastania wielu poważnych problemów w obszarze zdrowia psychicznego i zaburzeń .

Najważniejsze czynniki chroniące przed rozwojem problemów w obszarze zdrowia psychicznego i zaburzeń u dzieci, związane ze szkołą · Poczucie przynależności (więź ze szkołą) · Pozytywny klimat szkoły (zwłaszcza dobre relacje pomiędzy nauczycielami i uczniami oraz między uczniami, przyjazna wspierająca atmosfera) · Prospołecznie nastawiona grupa rówieśnicza · Wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy · Okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć · Zdecydowana niezgoda szkoły na przemoc

Wzmocnienie jednego czynnika może wzmocnić inne czynniki i uruchomić chroniący proces. Poczucie przynależności (więź ze szkołą), podobnie jak więź z rodziną, uznawane jest za najbardziej istotny czynnik chroniący. Decyduje w sposób zasadniczy o dobrym przystosowaniu dziecka, budowaniu tożsamości, poczuciu zaufania do siebie i do innych osób. Poczucie przynależności tworzy się dzięki dobrym, przyjaznym relacjom pomiędzy uczniami, uczniami a personelem szkoły oraz pomiędzy szkołą a rodzicami. Stwarzanie uczniom okazji do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć dostarcza pozytywnych doświadczeń, zwiększa motywację do nauki i umożliwia poprawę ocen. Dotyczy to zwłaszcza uczniów zaniedbanych i doświadczających rozlicznych trudności i porażek. Z kolei poprawa osiągnięć szkolnych znacząco wpływa na podniesienie samooceny, zaufania do siebie i poczucia pewności siebie. Podniesienie samooceny i zaufania stwarza dobre perspektywy na przyszłość. Osoby takie łatwiej wykorzystują różne życiowe okazje, szybciej nawiązują kontakty i otrzymują większe wsparcie społeczne. Duże znaczenie ma uczenie dzieci zachowań  prospołecznych, co wspiera znacząco rozwój społeczny. Dzieci i nastolatki pragną czuć się potrzebne i ważne. Zaangażowanie w zachowania prospołeczne, jak pomaganie innym, buduje pozytywną samoocenę, poczucie przynależności i poczucie odpowiedzialności za osoby z otoczenia. Działanie na rzecz innych utwierdza je w przekonaniu, że stanowią część społeczności.”    

/”Ochrona życia psychicznego dzieci i młodzieży”-J.Szymańska /

Halina Kowal

Z-ca Szkolnego Koordynatora Szkoły Promującej Zdrowie