W roku szkolnym 2018/2019 naszym zadaniem piorytetowym było podejmowanie i monitorowanie różnych działań dotyczących kształtowania właściwych nawyków związanych z higieną fizyczną, jak i szeroko pojętą higieną psychiczną . Na utrzymanie odpowiedniej higieny psychicznej ma wpływ ,dbałość o relacje z innymi ludźmi,
pomaganie innym, umiejętność poproszenia o pomoc, umiejętność rozmawiania o swoich uczuciach, właściwe odżywianie, wspieranie uczniów w ich rozwoju, pobudzanie do rozwoju zainteresowań ,zachowanie właściwych proporcji między nauką ,snem i wypoczynkiem oraz i wiele innych.W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie prowadzono i monitorowano szereg działań związanych z w/w problemami. . Wyboru problemu priorytetowego dokonano się na podstawie wcześniejszej diagnozy opracowanej na podstawie wyników ankiet w roku szkolnym 2017/2018.
Od początku roku szkolnego 2018/2019 podjęliśmy następujące działania w ramach programu SzPZ:
Działania, konkursy, programy propagujące prawidłowe nawyki żywieniowe i zdrowe odżywianie - realizacja programów zewnętrznych:
- Śniadanie Daje Moc – organizacja wspólnych śniadań z wychowawcą w klasach 0-III, prowadzenie praktycznej nauki przyrządzania zdrowych potraw;
- Warzywa i owoce w szkole – uczniowie z klas I-V otrzymują darmowe warzywa i owoce rozprowadzane w szkole przez współpracującą ze szkołą firmę ………, w roku szkolnym 2018/19
- Szklanka mleka – uczniowie klas młodszych otrzymują nieodpłatnie mleko w kartoniku;
- Pogadanki na temat chorób wynikających ze złego odżywiania klasy VII
- Zajęcia z zasad zdrowego żywienia dla klas wszystkich klas czwartych
- Zajęcia laboratoryjne dla klas IVych i wybranych klas młodszych – wskazujące na szkodliwość niektórych substancji dodawanych do żywności
- Substancje wpływające na dobrą kondycję mózgu – kl VII –w ramach lekcji
- Biologii
- Pogadanki, filmy ,gazetki ścienne promujące zdrowy styl życia
- Pogadanki z pielęgniarką szkolną dot. higieny spożywania posiłków
- Pogadanka z Rodzicami na temat zdrowego ,drugiego śniadania.
- Ważenie tornistrów – odciążanie poprzez zostawianie piórników i książek w szkole
- Prezentacje multimedialne w klasach VII i VIII dotyczące prawidłowej pracy mózgu i pokarmów korzystnie wpływających na mózg
- Międzynarodowe Dni Mózgu- wystawa prac uczniów klas VII i VIII dotyczących funkcjonowania mózgu i ćwiczenia usprawniające pracę mózgu
- Zadania usprawniające prace mózgu-wykonywane podczas lekcji biologii w kl starszych
- - organizacja cyklu zajęć oraz pogadanek na temat zdrowego odżywiania: w ramach programu Edukacji Zdrowotnej, na godzinach wychowawczych, zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, w ramach spotkań liderów promocji zdrowia, zajęciach świetlicowych;
- - organizacja konkursów dotyczących wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- - dostępność kranu z bieżącą wodą do picia;
- - reorganizacja stołówki szkolnej;
- przygotowywanie gazetek i wystaw promujących zdrowe jedzenie.
- Prawidłowe odżywianie sportowca- tematy poruszane na godz. wychowawczej w klasach sportowych
W ramach współpracy ze Strażą Miejską, Policją spotkania , pogadanki z uczniami klas młodszych i starszych dotyczących tematyki:
- bezpieczeństwa poruszania się pieszo i na rowerze po drodze publicznej (klasy 0- III) –Bezpieczna droga do szkoły, Bezpieczni w ruchu drogowym; kontakt z obcymi ”Uczymy się mówić nie”
- warsztaty z „wychowania komunikacyjnego” dla kl IV-V
- w lutym w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, uczniowie kl starszych uczestniczyli w prelekcjach przygotowanych przez policjantów na temat bezpiecznego poruszania się w sieci, świadomego wyboru odpowiednich informacji oraz zagrożeń wypływających z niewłaściwego użytkowania Internetu;
- Przy współpracy ze Strażą Miejską przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych z całą społecznością szkolną
- Spotkanie z policją i policyjnym psem- uczenie sposobów unikania zagrożeń związanych z niewłaściwym postepowaniem wobec zwierząt.
- Spotkanie ze Strażą Miejska na temat bezpiecznego spędzania Sylwestra- fajerwerki race, niedopałki….
- Prezentacja przedstawienia z okazji Świąt Bożego Narodzenia dzieciom z sąsiadującego przedszkola
- Współpraca z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Gdańsku –udział w warsztatach biblioterapeutycznych ,rozwijanie zainteresowań i uzdolnień np. poprzez udział w konkursach
- Warsztaty na UG w ramach Bałtyckiego Festiwalu Nauki dot. zdrowia- kl VIII
- Warsztaty na Politechnice Gdańskiej dla klas VIII –„Monter małych konstrukcji stalowych’.
- Współpraca z PPP na – np. prowadzenie warsztatów
- Warsztaty dla klas VIII-wybór zawodu krok po kroku(Centrum Talentu Rozwoju)
- Konferencja dla klas VIII- „Odnajdź siebie” w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym
- Uczestnictwo klas VIII w konferencji pt. ”Technikum jest ok” organizowanej przez Zespół Szkół łączności
- Spotkanie z kuratorem rodzinnym na temat ustawy dot. nieletnich i konsekwencji czynów karalnych .Uświadomienie zagrożeń/konsekwencji pod kątem prawnym
- Spotkanie z wolontariuszką ze schroniska dla bezdomnych zwierząt „Promyk”
- Współpraca z Trefl Gdańsk-uczniowie klasy sportowej pomagają zawodnikom Trefla Gdańsk w trakcie meczów.
Propagowanie aktywności fizycznej i sportowej poprzez udział w różnych imprezach i zajęciach sportowych:
W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie w naszej szkole zostały przeprowadzone następujące działania związane z promowaniem aktywności ruchowej:
- Bieg uliczny w Maciusiu
- Spotkanie uczniów oraz zajęcia pokazowe z trenerem Siatkówki–Arturem Siódmiakiem- zachęcenie do uczestnictwa w bezpłatnych zajęciach z piłki siatkowej – propagowanie zdrowego trybu życia.
- stworzenie klas sportowych o profilu siatkarskim
- organizowanie zajęć na basenie, lodowisku
- organizowanie zielonych szkół i obozów sportowych;
- udział uczniów w wycieczkach pieszych i autokarowych.
- aktywne przerwy na świeżym powietrzu w okresie letnim
- udział uczniów w licznych zawodach i turniejach sportowych -klasy sportowe regularnie startują w turniejach siatkarskich
Działania, konkursy, programy dotyczące szeroko pojętego zdrowia psychicznego i bezpieczeństwa .Czyli stwarzanie dobrego klimatu społecznego
W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie przeprowadziliśmy wiele działań służących eliminacji problemu przemocy i zachowań aspołecznych pojawiających się wśród uczniów oraz dążących ku temu, aby nasza szkoła była bezpieczna oraz stwarzała całej społeczności klimat sprzyjający dobremu samopoczuciu i aktywnej pracy .
Działania przeciwdziałające stresowi i stwarzające odpowiednie warunki nauki oraz pracy w szkole
- Obchody „Dnia Życzliwości”-dot. całej społeczności szkolnej
- Co miesięczne apele porządkowe wskazujące na prawidłowe postawy, na konieczność szacunku i poszanowania odmiennych poglądów…..
- organizacja co miesięcznej debaty, w której uczestniczyli Dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego klas IV-VIII. W jaki sposób udoskonalić życie szkolne i uatrakcyjnić przerwy miedzy lekcjami. Podczas debaty uczestnicy przedstawiali wiele ciekawych pomysłów i rozwiązań związanych z tematem,
- Informacje na temat czym jest „zdrowie psychiczne” na stronie internetowej szkoły
- Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego zajęcia terapeutyczne prowadzone przez szkolnych pedagogów i psychologów „Jak radzić sobie ze złością”-warsztaty dla kl VIII i VII prowadzone przez psycholog
- prelekcje i pogadanki na temat bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią, uczniowie przypomnieli sobie zasady obowiązujące w szkolnych regulaminach oraz zasady ewakuacji szkoły w razie różnego rodzaju zagrożeń, a także odbyły się apele o bezpieczeństwie
- pogadanki i prelekcje na temat zagrożeń wynikających z uzależnień oraz omówione zostały na godzinach wychowawczych oraz zajęciach edukacji wczesnoszkolnej sposoby ich zapobiegania oraz na lekcjach biologii(kl VII)
- Informacje na temat czym jest „zdrowie psychiczne” na stronie internetowej szkoły
- Stały monitoring sytuacji wychowawczej w szkole przez nauczycieli ,pedagoga, psychologa, Dyrekcję i innych pracowników szkoły
- Prowadzenie licznych rozmów z Rodzicami, psychologiem ,pedagogiem zmierzających do rozwiązywania bieżących problemów edukacyjnych i wychowawczych
- Zapewnienie uczniom przez szkołę pomocy logopedycznej i pedagogicznej
- organizacja Dni Otwartych dla rodziców przyszłych uczniów naszej szkoły, podczas których zainteresowani zapoznają się z działaniami oraz bazą lokalową szkoły;
- organizacja działań stwarzających ciepły klimat szkolny, w których uczestniczą najmłodsi uczniowie np.: imprezy czytelnicze dla klas 0-III np. Dzień Pluszowego Misia, maraton czytelniczy. „Czytanie na dywanie” w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, spotkania mikołajkowe, zabawy karnawałowe itp.;
- zapoznanie uczniów i Rodziców z regulaminem wycieczek /bezpieczeństwo/ potwierdzony podpisem ucznia i Rodzica a i uczniów klas młodszych z regulaminem korzystania z placu zabaw
- przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych z całą społecznością szkolną
- korzystanie z telefonów komórkowych w szkole tylko za zgodą nauczyciela
- uczniowie znają i umieją korzystać z telefonów alarmowych
- organizacja warsztatów podczas ,których uczniowie starają się przyjmować postawę asertywną
- zapoznanie uczniów z prawami wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka
- organizowanie pomocy koleżeńskiej w ramach „korepetycji uczniowskich ”podczas przerw w określone dni
- organizacja spotkań klasowych i szkolnych z okazji obchodów świąt okolicznościowych np. grudniowe spotkania przy choince, spotkania mikołajkowe, wigilie klasowe, bal karnawałowy dyskoteki szkolne itp.;
- zajęcia terapeutyczne prowadzone przez szkolnych pedagogów i psychologów:
- - „Prawidłowe relacje z rówieśnikami i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych”
- - „Jak radzić sobie ze złością”
- - „Mowy nienawiści i radzenie sobie z hejtem”-kl.IV-VIII
- szkolna działalność charytatywna
- – udział w akcji „Góra grosza”
- - udział w akcji Pola Nadziei
- - zbiórka karmy i koców dla schroniska w Promyk
- - działania w ramach Wolontariatu
- - udział w akacjach np. Świąteczny kosz obfitości
- - kiermasz charytatywny dla „Tatiany”
Działania stwarzające uczniom osiąganie sukcesów oraz rozwijanie talentów.
- Warsztaty dla klas VIII-wybór zawodu krok po kroku(Centrum Talentu Rozwoju)
- Udział klas VIII w konkursie kuratoryjnym z różnych przedmiotów(biologia, historia, geografia, matematyka….)
- Udział w konkursie –„Kim będę jak dorosnę”-dla kl .VIII-Centrum Rozwoju Talentów
- Warsztaty prowadzone przez pracowników PPP-„ Jak pokonać stres przedegzaminacyjny?”
- Udział całej społeczności szkolnej w obchodach 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę(przegląd piosenki patriotycznej ,wierszy patriotycznych, udział w paradzie z okazji 11 listopada, konkurs plastyczny w kl i –III-plakat na stulecie odzyskania niepodległości
- Prowadzenie kół zainteresowań i zajęć wyrównawczych wspierających
- edukację dzieci
- Klasowy Dzień Talentów
Programy i działania profilaktyczne:
- Fluoryzacja klasy I – VI
- „Jak radzić sobie z agresją”- warsztaty w kl I
- „6-10-14 dla zdrowia”- program zdrowotny w zakresie prewencji wczesnego wykrywania chorób cywilizacyjnych u dzieci i młodzieży na lata 2017-2020.
- Program profilaktyczny „Spójrz inaczej”
- Trzyletni projekt „Akademia Gdańskich Lwiątek”
W związku z narastającą liczbą czynników zaburzających prawidłowy rozwój psychiczny dzieci i młodzieży –również w naszej szkole- zgodnie z zaleceniami
WHO, w roku szkolnym 2019/2020 będziemy kontynuować działania profilaktyczne w zakresie ochrony zdrowia psychicznego i na rzecz właściwej higieny fizycznej.
„Według WHO przemoc ze strony dorosłych i pomiędzy rówieśnikami stanowi jedno z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przemoc rówieśnicza jest uznawana za najpoważniejszy czynnik ryzyka związany ze szkołą . Przyczynia się do narastania wielu poważnych problemów w obszarze zdrowia psychicznego i zaburzeń .
Najważniejsze czynniki chroniące przed rozwojem problemów w obszarze zdrowia psychicznego i zaburzeń u dzieci, związane ze szkołą · Poczucie przynależności (więź ze szkołą) · Pozytywny klimat szkoły (zwłaszcza dobre relacje pomiędzy nauczycielami i uczniami oraz między uczniami, przyjazna wspierająca atmosfera) · Prospołecznie nastawiona grupa rówieśnicza · Wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy · Okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć · Zdecydowana niezgoda szkoły na przemoc
Wzmocnienie jednego czynnika może wzmocnić inne czynniki i uruchomić chroniący proces. Poczucie przynależności (więź ze szkołą), podobnie jak więź z rodziną, uznawane jest za najbardziej istotny czynnik chroniący. Decyduje w sposób zasadniczy o dobrym przystosowaniu dziecka, budowaniu tożsamości, poczuciu zaufania do siebie i do innych osób. Poczucie przynależności tworzy się dzięki dobrym, przyjaznym relacjom pomiędzy uczniami, uczniami a personelem szkoły oraz pomiędzy szkołą a rodzicami. Stwarzanie uczniom okazji do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć dostarcza pozytywnych doświadczeń, zwiększa motywację do nauki i umożliwia poprawę ocen. Dotyczy to zwłaszcza uczniów zaniedbanych i doświadczających rozlicznych trudności i porażek. Z kolei poprawa osiągnięć szkolnych znacząco wpływa na podniesienie samooceny, zaufania do siebie i poczucia pewności siebie. Podniesienie samooceny i zaufania stwarza dobre perspektywy na przyszłość. Osoby takie łatwiej wykorzystują różne życiowe okazje, szybciej nawiązują kontakty i otrzymują większe wsparcie społeczne. Duże znaczenie ma uczenie dzieci zachowań prospołecznych, co wspiera znacząco rozwój społeczny. Dzieci i nastolatki pragną czuć się potrzebne i ważne. Zaangażowanie w zachowania prospołeczne, jak pomaganie innym, buduje pozytywną samoocenę, poczucie przynależności i poczucie odpowiedzialności za osoby z otoczenia. Działanie na rzecz innych utwierdza je w przekonaniu, że stanowią część społeczności.”
/”Ochrona życia psychicznego dzieci i młodzieży”-J.Szymańska /
Halina Kowal
Z-ca Szkolnego Koordynatora Szkoły Promującej Zdrowie