W bieżącym roku szkolnym , oprócz realizacji różnych projektów i programów w szeroko rozumianej edukacji prozdrowotnej, zadaniem priorytetowym SzPZ jest podjęcie działań mających na celu zaktywizowanie dzieci i młodzieży do świadomego uczestnictwa w różnych formach aktywności fizycznej i rekreacyjno-sportowej oraz utrwalanie nawyków zdrowego stylu życia oraz wyposażenie społeczności szkolnej w wiedzę umożliwiającą zrozumienie znaczenia ruchu dla rozwoju zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka w każdym wieku.
Na podstawie obserwacji, frekwencji i aktywności uczniów na zajęciach wychowania fizycznego, zaangażowanie w życie sportowe szkoły można zaobserwować obniżenie poziomu aktywności ruchowej dzieci i młodzieży. Duży wpływ na zaistniałą sytuację miał okres pandemii, odizolowania rówieśniczego, brak możliwości korzystania z obiektów sportowych , zajęcia online. Na podstawie przeprowadzonych ankiet w klasach V – VIII, prawie połowa ankietowanych uważa, że się ich poziom aktywności ruchowej jest na poziomie niższym niż przed pandemią. W okresie pandemii, aż 21% badanych nie była aktywna ruchowo, a swój wolny czas spędzała mało aktywnie, grając na komputerze, oglądając filmy, czytając książki. Tylko 12% ankietowanych dbało o swoją kondycję i ćwiczyła podczas zdalnych zajęć wf . Zaobserwowany niski poziom kondycji psychicznej uczniów, obniżona odporność na stres, złe samopoczucie , brak samoakceptacji, podatność na urazy to w dużej mierze wynik biernego, mało aktywnego ruchowo stylu życia.
Problem priorytetowy do rozwiązania: Zachęcenie całej społeczności szkolnej do świadomego i systematycznego uczestnictwa w różnych formach aktywności fizycznej i rekreacyjno – sportowej oraz kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia.
Cel jaki chcemy osiągnąć: Uczniowie aktywnie i świadomie będą uczestniczyć w różnych formach aktywności fizycznej i rekreacyjno – sportowej oraz respektować zasady zdrowego stylu życia.
Oto najważniejsze z zaplanowanych działań:
- · Zwiększenie ilości sportowych zajęć pozalekcyjnych dla różnych grup wiekowych
- · Udział w rywalizacji sportowej szkół w ramach Gdańskiej Olimpiady Młodzieży
- · Organizacja turniejów wewnątrzszkolnych - międzyklasowych
- · Wprowadzenie innowacyjnych , aktywizujących form aktywności ruchowej na zajęciach wychowania fizycznego
- · Udział w różnych wydarzeniach, turniejach sportowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne
- · Realizacja programu Fit Klasa
- · Aktywne przerwy międzylekcyjne na świeżym powietrzu , boisku szkolnym.
- · Świetlica szkolna aktywna ruchowo – zajęcia na boisku szkolnym, sali gimnastycznej.
- · Obchody Szkolnych Dni Profilaktyki i Tygodnia Zdrowia.
- · Warsztaty GOPZiPU – klasy V-VII „Promocja zdrowego stylu życia oraz ocena stanu zdrowia, rozwoju psychofizycznego i identyfikacja zagrożeń dla zdrowia dziecka”
- · Realizacja programu „Trzymaj formę”.
- · Udział w konkursie wiedzy o zdrowym stylu życia – „Trzymaj formę”.
- · Udział w programie „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole” .
- · Udział w programie „Zdrowy Uczeń” – badania przesiewowe uczniów w celu wykrycia ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych.
- · Wszelkie działania promujące zdrowy styl życia.
Zaplanowane działania mają za zadanie rozbudzenie potrzeby aktywności ruchowej, systematyczne i świadome uczestnictwo w niej oraz utrwalanie nawyków zdrowego stylu życia . Zachęcić całą społeczność szkolną do systematycznych ćwiczeń i rekreacji ruchowej w celu podniesienia potencjału zdrowotnego.